13.8.2012

Tervetuloa takaisin blogin pariin! Osoite on hieman muuttunut, koska edellinen palveluntuottaja hukkasi sen eikä vastaa sähköposteihin.

Käväisin taas Suomessa 9.-27.7.2012; pääasiallisesti sen vuoksi, että juhlittiin tätini ja miehensä yhteisiä 80-vuotispäiviä Tampereella 17.7. Air Finlandin konkurssin takia jouduin muuttamaan lentojani eli olin hieman pidemmän ajan, kuin mitä oli tarkoitus.

Mutta rivakasti se aika sujui. Lento oli Suomessa aamuyöllä 9.7. ja hieman oli järkytys syöksyä ulos Hesa-Vantaalla terminaalista tihkusateeseen ja +16 asteeseen. Málagassa lähtiessä +35. Naapurini Kai kävi ystävällisesti noukkimassa meikäläisen kentältä. Hiemanhan tuossa oli nuutunut olo, mutta heti kello 7 jälkeen olin torilla ostamassa mansikoita ja siikliä. Vedin sitten 2 litraa kumpaakin päivän aikana ja mutustin vielä raakaa kukkakaalia. Seuraavana päivänä bongasin kantarelleja (torilta). Niin että melko yksipuolisesti  nautin päivittäin siikliä, kantarellikastiketta ja mansikoita. Joskus kyllä repäisin ja ostin myös mustikoita ja vadelmia. Pari kertaa meni grillimakkara eli 3 kpl söin yhteensä.

Ystäviä tavatessa meni ensimmäinen viikko, kävimme myös retkellä Lapinjärvellä Annan luona. Kiitos Anna! Niin ja sitten naapurin Ammin (13-v) kanssa Itiksessä ja Ikeassa shoppailemassa., sillä Ammi ei ollut ennen käynyt Itiksessä. Paluumatkalla autossa Ammi totesikin, että kyllä shoppailu on uuvuttavaa, käy työstä! Sorry kaikki Hesassa ja Espoossa asuvat, nyt en ehtinyt käymään siellä, mutta ehkä sitten ensi kerralla.
Tiistaina 17.7. ajelin sitten Tampereelle ja iltasella vietettiin juhlia. Mukava oli taas tavata Helleviä ja Seppoa sekä serkkujani ja muuta juhlaväkeä. Juhlapaikkana oli Linkosuon juhlatila Sarvijaakonkadulla  ja täytyy sanoa, että ruuat olivat todella hyviä. Kalapainotteista, joka sopii meikäläisen makuun erinomaisesti. Ja kahvin kanssa tarjottu täytekakku oli kuin kotona tehtyä – kyllä Linkosuo osaa. Nam! Söin ihan liikaa – mutta päivällä olin vähän toppuutellut syömisen kanssa.  Ruokailun jälkeen oli yhteislaulua ja sitten muistelua eli muisteltiin tapahtumia vuosien varrelta, mm serkut olivat valmistelleet oikein puheet. Oikein onnistunut ilta – aika vain tuntui loppuvan kesken.  Kiitos vielä kaikille myös tässä mainitsemattomille ystäville!

Vaikka olinkin Suomen retkellä, niin tein myös piipahduksen veljeni Mikan luokse Hampurin lähelle Norderstedtiin. Lennähdin sinne lauantaina illalla 21.7. matkalaukku täynnä ruisleipää, ranskanleipää, sinappia, hieman HK bleuta, oivariinia, juustoa, Fazerin sinistä, Tuplaa ja daCapoa.  Ja takaisin tiistaina iltasella. Meillä oli talo ihan kahdestaan, sillä kälyni Birgit oli eteläisemmässä Saksassa.
Sunnuntaina teimme retken Hampuriin. Menimme tapaamaan veljenpoikaani Fredericiä, joka asuu 3 muun nuoren miehen kanssa vanhassa talossa melko lähellä keskustaa (kolmas kerros, ei hissiä – onneksi on hieman kuntoiltu täällä, sittenkin hieman puuskututti). Asunto on todella iso eli kaikilla on omat tilavat huoneet sekä yhteinen olohuone ja keittiö. Kolmisin seikkailimme mm entisen kappaletavarasataman alueella (HafenCity), jonne on rakennettu asuntoja ja toimistoja yms. Siellä se meidän Jussi vissiin joskus 70-luvulla opiskeluaikoinaan lemppasi banaaneja yms. laivoista. Juu. Ja sitten menimme vielä syömään ns. portugalilaiseen kortteliin, jossa on paljon pieniä ravintoloita.
Maanantaina oli shoppailupäivä eli alennusmyynnit olivat alkaneet Saksassa ja meikä haahuili pitkin läheistä ostaria. Sinnikkäästi veljeni jaksoi ravata kanssani pitkin ja poikin. Ja tarttui sitä mukaan vähän tavaraakin, kenkiä ja sellaista. Matkalaukku meni siis paluumatkalla juuri ja juuri kiinni. Meikäläistä kyllä hieman hävetti kaupoissa;  tiedän osaavani saksaa (olen lukenut koulussa ja asunut Saksassa). Myyjä sanoo meikäläiselle saksaksi jotain ja mä vastaan – espanjaksi.  Myyjä on hieman hämmentynyt – vaihtaa kielen englanniksi. Niin minäkin. Että on se tainnut mennä se oppi perille intensiivikielikursseilla! Englanti on meikäläisellä niin vahva, että sitä ei espanja vielä pysty yliajamaan. Maananaina iltasella menimme syömään lähistöllä olevaan kreikkalaiseen ravintolaan.  Hyvää ruokaa ja mukava palvelu.
Kummankin päivän iltana sitten muistelimme vanhoja ja vähän selailimme valokuvia, joista tehtäisiin kopiot. Niin ja nautittiin olutta ja raikasta uusi-seelantilaista valkoviiniä. Oli oikein mukava jutella rauhassa pitkästä aikaa!
Tiistaina oli sitten se matkalaukun kiinnirunttauspientäväkivaltaakäyttäen. Ilmat suosivat Saksan retken aikana eli sunnuntaina oli jo melko lämmintä ja poutaa ja maanantaina ja tiistaina yllettiin ihan hellelukemiin. Saksassakin on ollut melko sateinen ja viileähkö kesä.  Iltapäivällä kävimme vielä lounaalla ja sain syödä yhtä herkkuruokaani – currywurst. Ah! Siitä on aikaa, kun sitä olen viimeksi syönyt!
Vielä kerran kiitoksia Mikalle kaikesta!

Keskiviikkona ja torstaina Loviisassa paikkojen järjestelyä ja matkalaukun koepakkausta. Tällä kertaa matkalaukun paino ei ollut ongelma, mutta ulottuvuuden riittävyys kyllä. Suurin piirtein kaikki mahtui mukaan. Perjantaina vielä siivousta ja pyykkäystä ja sitten lähtö kentälle kello 14, Kai taas ystävällisesti kyyditsi.  Kiitos!

Suomessa oli melko viileät kelit (juu toppatakki ja hanskatkin olivat käytössä välillä), onneksi ei nyt mitään mieletöntä sadetta koko aikaa ollut. Mutta ei sitä juuri sandaalit jalassa pystynyt olemaan päivisin.

Näillä näkymin Suomeen joulukuussa!